Bestuurder op de fiets, Bagage of ballast?

Voor mijn fietsreis naar Madrid had ik eindeloze lijstjes gemaakt met de spullen die ik mee zou nemen. Ik wilde onderweg graag kamperen, als dat mogelijk was, wat betekende dat er kampeerspullen, kookspullen en slaapspullen in de tassen moest. Vervolgens nog kleren (hoe vaak kun je kleren wassen onderweg? Want wassen betekent ook dat je moet wachten tot het droog is) en spullen voor als je niet fietst (zoals koptelefoon, pen en papier, leesboek, kaarten, boekjes, fototoestel en verrekijker).

In de Spaanse Pyreneeën

Al met al vijf tassen en een bagagerol vol. Al die bagage neem je mee de berg op en weer de berg af. Nu had ik al voor mijn reis goed gekeken naar wat ik mee wilde nemen en keuzes gemaakt. Zo had ik bijvoorbeeld mijn spiegelreflexcamera thuisgelaten en een compact-camera meegenomen. Desondanks kwam ik er de eerste twee weken achter dat ik toch nog zaken bij me had die ik niet nodig had. Bijvoorbeeld twee paar wielrenhandschoenen, terwijl ik dat ene paar niet fijn vond. Of een wielrenbroek en shirt dat ik steeds niet aan deed of nodig had. Deze bagage bleek ballast. Je zeult het mee, maar gebruikt het niet. Bagage is nuttig en het gewicht neem je voor lief omdat het een doel heeft. Ballast is ballast en voegt niets toe.

Ook kwam ik na twee weken fietsen in een warmere regio, waardoor ik mijn winterhandschoenen, winterfietsbroek en het tweede thermoshirt niet meer nodig had. Bovendien had ik deel één van de route gedaan, dus boekje I en de kaart van België had ik ook niet meer nodig. In Frankrijk heb ik een pakket met de spullen teruggestuurd, wat me bij elkaar zo’n 2,5 kilo ballast scheelde.

In Spanje, Logroño, ontmoette ik Els, de vriendin naar wie ik op weg is. Zij heeft de kampeerspullen meegenomen, ik zou toch geen camping meer treffen. Die laatste drie dagen heb ik de resterende 280 km fluitend afgelegd. Spreekwoordelijk dan, want de Spaanse heuvels zijn bijzonder venijnig. Toch fietste het erg aangenaam, zonder de kampeerballast.

Vooraf nadenken over bagage en ballast is goed, dat scheelt al veel ballast. Onderweg kom je erachter wat nog meer ballast is, of verandert bagage in ballast. Zorg ervoor dat je de ballast kwijtraakt, het is alleen maar tot last.

In mijn werk stel ik doelen en ga op pad. Te vaak wordt op pad gegaan met wat er is, zonder goed te kijken naar wat er nodig is en wat remt. Je eigen persoonskenmerken, mensen, systemen, programma’s en procedures zijn een gegeven, en daarmee ga je op reis. Terwijl juist deze zaken onder te verdelen zijn in bagage (nuttig en nodig onderweg) en ballast (remmend, vermoeiend, tempo vertragend en niet bijdragend aan de ontwikkeling). Het is zinvol om te kijken wat je bagage is, wat je nodig hebt en wat je ballast is. Sommige ballast kun je prima thuislaten, weggooien of niet meenemen. Aan sommige ballast zit je vast, daar moet je het mee doen. Het is dan goed om te weten dat die ballast er is en effect heeft op de ontwikkeling. Beide lijstjes zo kort mogelijk houden. Daarmee heb je alleen de belangr

Vlak bij Alpedrete, 1886 meter hoog

ijkste helpende factoren in beeld en gooi je zoveel mogelijk ballast overboord. En soms blijkt onderweg pas of iets ballast of bagage is, of je nog bagage nodig hebt. Dan is het tijd voor een hulplijntje.

Floreer!

Floris Dekker

de toekomst begint nu