Soms (of wellicht vaak), is het hebben van een reisgenoot met een bak aan ervaring in het onderwijs op allerlei plekken een zeer welkome aanvulling. Om te helpen als het pittig is, mee te denken in dilemma’s, feedback te geven zodat je nog beter wordt en je te wijzen op risico’s en kansen. Omdat je organisatie soms in een situatie zit die het uiterste vraagt. Of omdat jij in een fase zit waarin heel veel dingen nieuw zijn. Hoe fijn is het dan om iemand te hebben die in die nieuwe wereld de weg weet en meereist.
Leidinggevende ben ik vanaf 1999 geweest. Van een deel van de school, van scholen en besturen. Als tijdelijk leidinggevende heb ik bovendien geoefend in het speciaal onderwijs, bij een samenwerkingsverband, als projectleider overdracht onderwijs en interim-bestuurder. Die kennis en ervaring zet ik graag in. Niet als verantwoordelijke, maar als reisgenoot van de verantwoordelijke.
Mijn specialisme op het gebied van team- en organisatieontwikkeling, mijn vermogen om bijeenkomsten te begeleiden en voor te zitten, het doorzien van situaties of het combineren van zaken die ogenschijnlijk los staan, maken dat er meer zichtbaar wordt. En dat helpt.
Bovendien is de kennis met alle facetten van het besturen van een organisatie handig om gebruik van te maken. Een van de mensen met wie ik mee mocht reizen schrijft daarover:
“De wijsheid, kennis, nuchterheid, humor, scherpte en positiviteit van Floris hebben mij als startende directeur overeind gehouden en heel veel geleerd.”